Ми живемо в світі певних стереотипів. До того ж, деякі так вкоренилися, що ми не хочемо їх позбуватися, хоча вони вже давно не відповідають реаліям сьогодення. І це більшість з нас розуміють. Нам просто з ними комфортно. Як говорив один із великих: «Обмануть меня не трудно!.. Я сам обманываться рад».

Не секрет, що ми тривалий час  готували фахівців з окремих спеціальностей, які є рудиментарними по суті і прив’язаними ще до минулого століття з соціалістичними формами  ведення економіки. Як результат, працевлаштування з цих спеціальностей становить 5-10%.

За кордоном перелік спеціальностей переглядають періодично – раз в два-три роки залежно від необхідності та актуальності.

Зовсім недавно в одному з наших брендових університетів розпочав підготовку факультет Тік-Току, враховуючи розвиток соціальних мереж. Дивно? Так. Незвично? Безумовно. Через те, що ми звикли до певних стереотипів.

Так, з’явився новий стереотип про негативні наслідки дистанційного навчання. Є проблеми? Звичайно. Але ми до цього йшли, пандемія прискорила цей процес. За сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, а також відповідної організації практичного навчання, нових форм контролю знань, підвищення мотиваційних чинників ми отримаємо більше плюсів, ніж мінусів.

Загалом більшість студентів (65%) вважають, що позитив дистанційної освіти – збереження часу на дорогу, більш комфортні умови навчання, можливість швидко перемикатися з однієї роботи на іншу. Анкетування проведено серед 2250 студентів старших курсів.

Адаптуються до цього поступово і викладачі.

Підручники і  навчальні посібники. Електронна версія і електронний підручник. Ми по-старому оцінюємо заклад освіти та його бібліотечний фонд через кількість фоліантів на полках. Це також певний стереотип,  який закладався в нашій свідомості протягом багатьох століть. Останнє анкетування студентів засвідчує, що паперовими підручниками користуються лише 26% студентів.

Відходять в минуле стереотипи щодо оцінювання знань школярів і студентів. Класична «п’ятірка» залишається десь в підсвідомості. 12-100-200-бальна система оцінювання вносить певну складність в сприйнятті, але вона діє з певним виносом і перерахунок на класичне оцінювання.

Запровадження ЄДКІ (Єдиний державний кваліфікаційний іспит) для регульованих спеціальностей, ЄВІ (Єдиний вступний іспит), ЄФВВ (Єдине фахове вступне випробування) з використанням сучасних комп’ютерних технологій дає впевненість, що і ЗНО складатимуть зовсім по-новому. До речі, в плані щодо запровадження сучасних цифрових технологій в освітянський процес ми виходимо на рівень провідних країн світу, а окремі випереджаємо.

Широкий доступ до інформаційно-освітянського та наукового контенту, самоконтроль, мотиваційні чинники студента, напевно, з часом дозволять також переглянути термін підготовки як бакалавра, так і магістра.

Стереотип, що ми маємо готувати фахівців в тій кількості, скільки потребує наша економіка, а держава подбає про їх працевлаштування, не сприймається. Ми маємо сьогодні понад 1 млн безробітних і 582 тис вакансій. Не всім безробітним подобаються запропоновані вакансії. Останні заяви про створення в наступному році 350 тис нових робочих місць дуже сумнівні. А, враховуючи, що сьогодні майже 20% працездатного населення працює за кордоном (близько 3 млн осіб), з метою соціального захисту і цих людей ми маємо під час підготовки фахівців враховувати потреби ринку праці не тільки країни, а й світу.

Отже, настав час позбавлятися певних стереотипів, не вводячи в оману себе та інших.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

ФАХОВА ПЕРЕДВИЩА ОСВІТА. ГАРМОНІЗАЦІЯ РИНКУ ОСВІТЯНСЬКИХ ПОСЛУГ ТА РИНКУ ПРАЦІ

Значення освіти переоцінити дуже важко

Про закон «Про фахову передвищу освіту»