Досить реформувати освіту для освіти
Делегування повноважень, або як вирішується питання з молодшим
спеціалістом.
«Два кроки назад, один крок вперед», – дещо перефразований вислів
відомого отримувача вищої освіти екстерном, апологета свободи, братства і
рівності.
Власне кажучи, це те, що ми маємо сьогодні з молодшим
спеціалістом. З вищої освіти, проскочивши попередній рівень середньої
спеціальної, опинилися в професійно-технічній. Два роки потому пройшли в
дискусіях.
У технікумах і коледжах розмірковували, як ці зміни вплинуть на
престижність навчального закладу, у вищих інстанціях визначились, як вийти з
ситуації, яка, на перший погляд, була досить простою – цей рівень підготовки
перевести в професійно-технічну освіту, «звільнивши» вищу і підсиливши
професійну.
Згадаємо, що понад двадцять років реформували молодшого
спеціаліста під вищу освіту – інтегровані навчальні плани і програми,
кредитно-модульна система, кадровий потенціал, ступенева безперервна освіта,
університетські центри з відповідними структурами – і це далеко не повний
перелік того, що зроблено.
А нині що? На останньому засіданні Комітету ВР один з депутатів
заявив, що запровадивши ЗНО для випускників коледжів, запобігаємо корупційній
складовій під час вступу в вищий навчальний заклад?! Дехто сором’язливо
нагадав, що в університети зараховують 30–40 відсотків молодшого спеціаліста.
Дуже тихо про це сказано. А було б добре, щоб 70–80! Тоді б ми мали якісну вищу
освіту, за яку так всі переймаємося.
Один з попередників реформаторів говорив, що необхідно стрімко
бігти, щоб залишатися на місці, а щоб кудись потрапити, необхідно бігти в два
рази швидше. Куди потрапити? Та ніхто нас ніде не чекає, й інтеграція в
європейський освітянський простір з конвертованим дипломом залишилась лише
мрією. А щодо того, як бігти, то ми можемо позмагатися лише з нашою молоддю,
яка біжить на навчання в Польщу, Чехію, Німеччину.
Напевно, настає період зупинитись і проаналізувати, що зроблено за
роки незалежності. З чимось погодитись, від чогось відмовитись, а до чогось
повернутись. Перестаньмо все руйнувати дощенту, а потім…?
Повертаючись до тих кроків, про які говорилось на початку, якщо
зробили два назад, то зробимо нарешті крок вперед: давайте надамо статус
підготовки молодшого спеціаліста рівню вищої професійної освіти. Компроміс?
Напевно так. І нічого боятися терміна «вища професійна освіта» і дивитись на
технікуми зверхньо – на що зазіхнули! 25 років були в вищій освіті, до цього
готували педагогічні колективи, а тепер зась?
Напевно, слід перестати реформувати освіту для освіти і милуватися
примарними успіхами, а поставити на чільне місце молоду людину, яку хочемо
зробити професійно підготовленою, інтелектуально розвиненою, комунікабельною та
інтегрованою в світовий економічний і соціальний простір.
Коментарі
Дописати коментар