Про впровадження дуальної освіти
Так, безумовно, у певній мірі в
нас щось подібне було, навіть більш диференційовано – заочна, вечірня форми
навчання, екстернат, навчання в навчально-курсових комбінатах. Було, але на
певному етапі себе дискредитувало, через що втратило свою привабливість і
ефективність.
Хтось може сказати, що це
зовсім не те. Звичайно, не зовсім те – 4 дні роботи, 1 день навчання.
Безумовно, що ця форма навчання дуже цікава. До речі в Німеччині дуже
пишаються, що майже всі, хто проходив дуальну освіту, були працевлаштованими.
Звичайно, що ми не зможемо копіювати цю систему навчання в Німеччині, як
кажуть, один в один, але запровадити її варто, враховуючи певні особливості
формування ринку праці і ринку освітянських послуг на сучасному етапі в
Україні.
Хоча уявіть собі, якщо б в нас
на заочній формі навчалися ті, хто працював в галузі за профілем свого
навчання, а не міліціонери на зоотехніка, бібліотекарі на агронома. То це було
б не менш ефективно. Я залишаю поза увагою інші деталі, особливо нормативного
характеру, які взагалі унеможливили підготовку за заочною формою навчання для
технікумів і коледжів.
Але процес пішов – є
концепція про дуальну освіту, наш європейський вибір і відповідно потреба
інтеграції в європейський освітянський простір – так що відступати нам
нікуди (відзначаю це абсолютно без сарказму). У той же час хотілось би
застерегти проти компанійщини при її запровадженні. Лише по бажанню , зваживши
свої можливості.
Найбільш реальним впровадження
дуальної освіти вважаю при підготовці кадрів для аграрного сектору економіки.
Проте згадайте епізод з шедеврального фільму «Кавказская пленница» – діалог
Саахова зі своїм водієм щодо одруження: всі згодні, за виключенням нареченої.
У нашому випадку нареченою
виступає роботодавець – головний гравець на цьому полі. Для того щоб він став
ще й зацікавленим в результаті гравцем, – він має бути мотивованим. Сьогодні, як
ніколи до цього, виник дефіцит кадрів на виробництві, з причин усім відомих.
Підприємець готовий брати до себе на роботу студентів, але за умов, що термін
перебування має бути не менше 3–4 місяців, вік – не менше 17 років, звичайно,
певні професійні навички і, одна з найважливіших умов, – наявність посвідчення
водія трактора, автомобіля або допуску роботи з техніко-енергетичними
системами.
Проблема? Звичайно, так.
Особливо для студентів коледжів і технікумів, які розпочинають навчання в 15
років, а права отримують у 18 (в Німеччині – у 16). Тому вирішення цього
питання важливе не тільки для дуальної, а й для діючої системи освіти.
Під час відвідування в
Німеччині ферми, де проходить практику наш студент, ми почули багато приємних
слів щодо його професійної підготовленості. Недолік – володіння мовою і
відсутність прав. Просте, здається, питання, яке гальмує підготовку фахівців не
тільки для сільського господарства, а й для інших галузей економіки. На жаль,
без його вирішення розпочати роботу з впровадження дуальної освіти за головними
профільними напрямами в аграрному секторі буде важко.
Коментарі
Дописати коментар