Спільнота освітян в тривожному очікуванні
Картина відомого художника Казимира Малєвича «Чорний квадрат» для поціновувачів високого мистецтва – це недосяжний рівень, який повторити неможливо, хоча, до речі, він сам зробив декілька копій. Скажу відверто, далеко не всім цей шедевр авангардизму з його конструкцією і змістом доступний для сприйняття, а тим більше розуміння. Проте він є, ми його бачимо, але не все розуміємо, так само, як і реформи в освіті.
У дійсності вони є, і проводяться вже майже 25 років, і можуть подобатись
або не подобатись, але, безумовно, є важливою складовою перебудови
пострадянського суспільства. Хочеться зробити повторення відомого для свого
часу гасла, дещо змінивши його: «Є в реформах початок, немає в реформах кінця».
Змінюються підходи до реформ та їх сприйняття: від авангардизму на
початковій стадії до сучасного постмодернізму. Ми самі змінюємося.
У свій час з легкістю і без обговорення ухвалили рішення щодо виведення
молодшого спеціаліста з комфортної ніши – середньої спеціальної освіти у вищу.
Політичне, суспільно необхідне рішення, яке мало наблизити Україну до
європейської освітянської спільноти. З часом виникли певні складнощі, пов’язані
з порівнянням освітніх рівнів коледжів України і Європи, а тим більше США.
Минуло майже чверть віку. Все, що відбулося у вищій освіті, звичайно,
позначалося і на молодшому спеціалістові: ступенева освіта, входження до
структури університетів, інтегровані навчальні плани і програми,
кредитно-модульна система, конвертований диплом, запровадження нових критеріїв
оцінювання знань студентів, ЗНО, ЄДБО і подібне.
Освітянська спільнота в тривожному очікуванні – найближчим часом
затверджуватимуть два нових закони України «Про освіту» та «Про професійну
освіту». Тривалі дебати, обговорення, зустрічі повною мірою не переконали
суспільство у правильності законотворчої діяльності щодо освіти.
Автори, готуючи ці документи, дотримувалися таких принципів:
·
конституційних вимог;
·
наближення до загальноєвропейських стандартів;
· формування паритету між загальнодержавними та особистісно орієнтованими
критеріями в освіті;
·
урахування економіко-фінансових можливостей, а також дерегуляції і
децентралізації.
Отже, напевно, найголовніший принцип для всіх, хто займався підготовкою цих
законів, мав бути – «не нашкодити».
З досвіду імплементації Закону України «Про вищу освіту» слід зазначити, що
надмірна деталізація ускладнює реалізацію окремих положень.
Так, відразу відчувалося, що значну увагу приділяли Національному агентству
із забезпечення якості освіти – окремий розділ. Як результат, на сьогодні
виявлено низку протиріч, які не дозволяють працювати новоствореному органу.
Про результати останніх засідань комітету Верховної Ради з питань освіти,
парламентських слухань, присвячених розгляду двох законів:
1. Бути чи не бути 12-річній школі. Напевно, що бути, хоча далеко не всі
поділяють думку Кременя В.Г. У виступах представників асоціацій шкіл, батьків,
уповноважених з прав людини, дітей звучали обережні застереження:
·
чи спроможна економічно держава утримувати дитину в школі ще один рік;
·
профільна школа – для чого, коли цю роль після 9-ти класів успішно можуть
виконувати технікуми і коледжі в регіонах;
·
12-річна школа – це завантаження чи розвантаження;
·
не розглядати збільшення навчання на один рік як самоціль.
Від себе
1. Старше покоління розпочинало навчання в школах здебільшого в 7 років,
закінчуючи 10-річну школу, а дехто 11-річну, в 17–18 років. Якщо підрахувати
аудиторні заняття, враховуючи навчання по суботах, які не проводять нині, це
додасть 45 днів, а якщо розглядати нові свята, яких у нашій країні більше, ніж
в інших, то це буде 50 днів на рік. За 10 років – це 500 днів, от вам і 12
років навчання. Утримаюся від додаткових коментарів.
2. Професійна освіта. З великою напругою, але вдалося вивести окремо як
рівень вищу професійну освіту, що відповідає п’ятому рівню кваліфікації. Це, в
першу чергу, має відношення до навчальних закладів, які готують молодшого
спеціаліста. Компроміс? Звичайно, так. Але із застереженням. У попередньому
році завдяки тому, що технікуми і коледжі знаходяться у вищій освіті, вдалося
зупинити процес їх передачі на місцевий бюджет, вирішено питання ЗНО для
випускників під час вступу в університети. А як буде наступного року?
3. Нечітко отримано визначення – формальна і неформальна освіта. Головне,
що усвідомлюють всі, – сьогодні роботодавців мало цікавить отриманий диплом,
важливіше – що знає і особливо вміє молода людина, яка хоче працювати.
4. Постійно озвучується проблема профтехучилищ, які передані на місцевий
бюджет без субвенцій. Нашвидкуруч ухвалене рішення, як результат – навчальні заклади
залишилися без фінансування. І навіть якщо це питання певною мірою було
«розрулено» в найближчий час, то в майбутньому – під загрозою опинилося
існування соціально важливих навчальних закладів: училищ, технікумів, коледжів.
Де зможе формуватися особистість, я не кажу навіть професіонали, з
малозабезпечених сімей або сімей із складними життєвими обставинами – нове
визначення – неблагонадійних сімей. А тепер з’єднано разом: реформування вищої,
професійної, шкільної освіти – і все це потрібно вирішувати в надскладних
економічних умовах.
А чи не краще розпочати з експериментальних досліджень в окремо взятих
регіонах, школах, університетах? І ризиків менше, і наслідки локальні.
Періоди реформування освіти в Україні можна розділити на пострадянський,
зорієнтований на новий суспільний устрій з романтичним розумінням важливості та
потреби змін, період необмеженості в можливостях щодо отримання вищої освіти
шляхом контрактного навчання з пріоритетною орієнтацією на престижні
спеціальності з відкриттям низки приватних вишів зі сумнівною репутацією і без
неї, і сьогоденний – період інвентаризації досягнень – в лапках і без них,
спроба звільнитися від зовнішнього глянцу, зробити переорієнтацію на якісну
освіту за принципом краще менше, але краще.
У періоди реформ в освіті опікувалися прагматики і романтики, реалісти та
утопісти, досвідчені й не зовсім. У цьому був свій позитив і, безумовно, певний
негатив, який обов’язково супроводжує зміни як у галузі, так і громадському
житті. Результат – ми одні з провідних країн світу щодо студентів вищих
навчальних закладів з розрахунку на 1000 осіб.
І хоча нас певною мірою бентежить, що ми випускаємо в 5 разів більше
бакалаврів, спеціалістів, магістрів, ніж робітників, і цим особливо не
пишаємося, хоча в інших країнах це розглядається як досягнення. Тобто в
«пролетарі» в нас дорога відкрита, але небагато знайдеться батьків, готових
віддати туди своїх дітей, не дивлячись на те, що ця категорія працівників
найбільш затребувана. Статус не той. І підняти його рівень не так просто, особливо
після бурхливих 90-х років минулого століття.
За останні два роки з’явилася низка нових термінів, які широко
використовують в освітянському середовищі, але їх тлумачення, навіть у
законодавчих базових документах, неоднозначне. Компетенції і компетентність,
спеціальність і спеціалізація, галузі та напрями, формальна та неформальна
освіта, дистанційне і дуальне навчання, мобільність, сталість і автономія,
безперервний та інтегрований, освітній і навчальний процес. Власне, ці терміни
відображають процеси, які відбуваються в освіті на сьогоднішній день:
прозорість, самостійність у прийнятті рішень, європейський вибір.
Що є індикаторами освітньої діяльності і буде важливим в найближчі роки:
·
запровадження нових освітніх стандартів відповідно до зміни змісту освіти;
·
зміна оцінювання якості освіти шляхом упровадження зовнішнього і
внутрішнього тестування з використанням інформаційно-комунікаційних технологій.
Послаблення ролі в оцінюванні знань суб’єктивного фактора, що сприятиме
формуванню довірливих партнерських стосунків «викладач – студент»;
·
дистанційне навчання, дуальна освіта з використанням електронних
посібників. Відповідно, переформатування освітнього процесу, додатковий виклик
педагогічним працівникам, досконале оволодіння комп’ютером і відповідними
інформаційними технологіями, соціальними мережами, принаймні, не гірше за
студента, а для цього потрібно створити відповідний методичний комплекс, своє
портфоліо. На жаль, без роботи може залишитися старше покоління викладачів, яке
не зможе, а можливо, не захоче перебудуватися. Керівництво навчальних закладів
має подбати про збереження досвідчених фахівців шляхом проведення навчання з
комп’ютерних технологій в освіті;
·
практичне навчання, особливо виробниче. У першу чергу, проведення
інвентаризації баз практик, переукладання угод з реально готовим до співпраці
бізнесом, який прийматиме на практику студентів.
Екс-держсекретар США Кондоліза Райс, виступаючи перед студентами,
засвідчила, що українська нація – одна з найосвіченіших у світі. Звичайно, це
викликає позитивні емоції в освітянської спільноти, хоча ми весь час тільки і
говоримо про недоліки в освіті. З прийняттям Закону України «Про вищу освіту»
визначено долю бакалавра, магістра, спеціаліста.
А от щодо молодшого спеціаліста і кваліфікованого робітника, то тут більше
запитань, ніж відповідей…
Перші кроки, особливо стосовно підготовки робітничих кадрів, засвідчили
відсутність стратегії (а можливо, наявність її) і поставили під загрозу
існування професійно-технічної освіти.
Молодший спеціаліст. Тривалі дебати на зібраннях директорів закладів освіти
з представниками МОН, а також на засіданнях робочих груп щодо розробки проектів
законів «Про вищу освіту» та «Про професійну освіту» засвідчили існування низки
проблемних питань у підготовці фахівців такого рівня, без вирішення яких
подальший рух уперед неможливий.
Головне, що потрібно зрозуміти:
1. До вищої освіти молодшого спеціаліста не повернути.
2. Переведення у 2017 році на місцевий бюджет технікумів і коледжів
призведе до руйнування цілісної системи підготовки фахівців цього рівня.
3. Запровадження шкільного ЗНО для випускників технікумів і коледжів під
час вступу до університету призведе до зниження інтересу до навчання в
навчальних закладах цієї категорії як складової ступеневої освіти.
Є декілька шляхів вирішення долі молодшого спеціаліста:
1. Спираючись на досвід радянських часів, вивести окремий рівень підготовки
молодших спеціалістів у «професійну спеціальну освіту» (раніше – середню
спеціальну), що буде внесено в Закон України «Про освіту» з подальшим
затвердженням окремого Закону «Про професійну спеціальну освіту». Маю великі
сумніви, що таке можливо. Рівень «професійної спеціальної освіти» у подальшому
трансформується в Закон «Про професійну освіту» з внесенням відповідних змін до
Конституції України. Та, власне, у чому полягає різниця між професійною та
професійною спеціальною освітою? Якщо спеціальна, то це сприймається як освіта
для людей з вадами здоров’я або є ще інші варіанти?
2. Я, особисто, підтримую другий варіант, коли підготовку молодших
спеціалістів вносять до Закону України «Про професійну освіту» на рівні «вища
професійна освіта» з підготовкою «молодшого бакалавра». Оскільки в майбутньому
у вищій освіті вже не буде спеціаліста, то і термін «молодший спеціаліст» сам
по собі буде недоречним і фактично відживе. А щодо вищої професійної освіти –
це нормально за наявності п’яти професійно-кваліфікаційних рівнів.
Опираючись на світовий досвід, слід пам’ятати, що цивілізовані країни,
дотримуючись певних загальноприйнятих європейських підходів в освіті,
зберігають свої національні особливості. І цим пишаються!
Коментарі
Дописати коментар